پايشگر- طبق قانون بودجه سال ۹۷ سري جديد اسناد خزانه اسلامي در نمادهاي «اخزا۷۰۳»، «اخزا۷۰۴»، «اخزا۷۰۶» و «اخزا۷۰۷» در روز هفتم شهريور ماه در بازار ابزارهاي نوين مالي فرابورس پذيرش شد.

پايگاه خبري تحليلي

مرجع اخبار رسمي

به گزارش پايشگر به نقل از ايبِنا، اين چهار اخزاي جديد به ارزش جمعا ۱۲۲ هزار و ۷۰۲ ميليارد و ۷۳۲ ميليون ريال توسط وزارت امور اقتصادي و دارايي به نمايندگي از دولت در اواخر خردادماه سال جاري به منظور تسويه بدهي‌هاي بند (ب) تبصره (۵) قانون بودجه سال ۹۷ كل كشور منتشر شده است.

در ميان اين سري اسناد خزانه اسلامي كه مبلغ اسمي هر ورقه آن يك ميليون ريال است، تنها يك نماد يعني «اخزا ۷۰۷» كه تعداد كل آن ۳۰ ميليون ورقه است، در شهريورماه سال ۹۸ سررسيد مي‌شود. مدت سه اوراق ديگر در نمادهاي اخزا۷۰۳، اخزا ۷۰۴ و اخزا ۷۰۶ بيش از دو سال است كه در سال ۹۹ شاهد سررسيد شدن اين دسته از اوراق خواهيم بود.

نگاهي به جزئيات اخزاهايي كه به تازگي در فرابورس پذيرش شده است نشان مي‌دهد كه «اخزا۷۰۳» به تعداد بيش از ۴۰ ميليون و ۳۹۳ هزار ورقه در ۲۱ خردادماه جاري منتشر شده و با توجه به اينكه مدت آن بيست‌وهشت ماهه است در ۲۱ مهرماه سال ۹۹ سررسيد مي‌شود.

اوراق «اخزا۷۰۴» نيز به تعداد بيش از ۲۴ هزار و ۴۴۱ ميليون ورقه در ۲۲ خردادماه جاري منتشر شده داراي مدت سي‌ويك ماهه است به همين دليل تاريخ سررسيد آن ۲۲ دي‌ماه سال ۹۹ خواهد بود. علاوه بر اين، اسناد خزانه اسلامي در نماد «اخزا۷۰۶» نيز به تازگي در فرابورس پذيرش شده كه از اطلاعات مهم مربوط به اين اخزا مي‌توان به تعداد آن‌ كه بالغ بر ۲۷ ميليون و ۸۶۸ هزار است و سررسيد آن كه اواخر تيرماه سال ۹۹ خواهد بود، اشاره كرد.

شايان ذكر است كه قيمت اسناد خزانه اسلامي در بازار و با مكانيسم عرضه و تقاضا تعيين خواهد شد كه با نزديك شدن به زمان سررسيد، قيمت اين اسناد به قيمت اسمي نزديك‌تر شده و نهايتا در زمان سررسيد، قيمت آن معادل ارزش اسمي آن خواهد شد.

از سوي ديگر اسناد خزانه اسلامي سود پرداختي طي دوره ندارند و صرفا مبلغ اسمي اوراق در سررسيد قابل پرداخت است از اين رو سود خريداران اين اوراق از مابه‌التفاوت قيمت خريد (به كسر از ارزش اسمي) و قيمت فروش و با دريافت مبلغ اسمي آن در سررسيد به دست مي‌آيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.