چه عواملي بر فرسودگي شغلي معلمان موثر است؟

اخبار اجتماعي پايشگر– نتايج پژوهشي نشان داده است كه كم شدن تعهد سازماني بيشترين تاثير را در بي‌انگيزگي و فرسودگي شغلي معلمان و كاركنان سازمان‌هاي آموزشي ايران دارد. همچنين كيفيت زندگي كاري و هوش هيجاني نيز بر فرسودگي شغلي موثر هستند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پايشگر، وقتي مطالبات و خواسته‌هاي محيط كاري بيشتر از توان فرد براي پاسخ‌گويي به آن‌ها باشد يا توان فرد كاهش يابد، در شخص حس منفي ايجاد مي‌شود و به مرور زمان فرسودگي شغلي به وجود مي‌آيد. به عبارت ديگر؛ فرسودگي شغلي نتيجه يك استرس مزمن و طولاني‌مدت در محيط كار است كه به طور مناسب مورد توجه قرار نگرفته و درمان نشده است.

فرسودگي شغلي در افراد نارضايتي ايجاد مي‌كند و عملكرد شغلي و كارايي افراد را كاهش مي‌دهد و سبب از دست رفتن نيروي انساني مي‌شود. قرار گرفتن طولاني مدت در معرض تعارض‌ها، ناكامي‌ها و فشارهاي شغلي، كاركرد شخص را مختل كرده و پس از ايجاد فرسودگي شغلي بيماري‌هاي رواني و جسماني ايجاد مي‌كنند. به ويژه در مشاغلي كه فشار كار و مسئوليت‌ها زياد هستند.

استرس و هيجان در كاركنان سازمان‌هاي آموزشي بسيار زياد است زيرا آن‌ها در يك زمان با انسان‌هاي متعدد، همراه با توقعات متعدد سر و كار دارند بسياري از افرادي كه در حيطه‌ي آموزش مشغول به كار هستند، نشانه‌هايي مانند افزايش سردردهاي ناگهاني، استرس در روابط شخصي و حرفه‌اي، افسردگي و كاهش بهره‌وري را تجربه مي‌كنند.

پژووهش‌ها نشان داده كه فرسودگي شغلي در معلمان، مي‌تواند باعث تدريس پايين‌تر از استاندارد، فقدان اشتياق در پژوهش، كاهش انعطاف‌پذيري و به روز نشدن اطلاعات و كاهش توانايي مديريت كلاس شود.

فرسودگي شغلي را مي‌توان با اين علائم و نشانه‌ها شناسايي كرد:

– بي‌تفاوتي نسبت به كار

– احساس كسالت و سستي و عدم تمايل به كار

– كاهش ظرفيت و قابليت انجام كار

– اختلال در كار طبيعي دستگاه‌هاي بدن مانند جريان خون، تنفس، سيستم عصبي و …

– كاهش كمي و كيفي بازدهي به دليل كاهش قدرت و دقت

– افزايش ساعت غيبت

– افزايش حوادث ناشي از كار

-تشديد و ازدياد اختلاف‌ها و برخوردها در محيط كار و زندگي

– بروز عوارض عصبي و رواني و كاهش توانايي انجام كارهاي روزمره زندگي در خارج از محيط كار

-اختلال در روابط اجتماعي، عدم توجه به وظايف اجتماعي و تمايل معاشرت با ديگران

-پيري زودرس و كوتاهي عمر و بيماري‌هاي مختلف

– مشكلات بين‌فردي و كناره‌گيري

-كاهش نيروي ذخيره شده در بدن

مرجع اخبار رسمي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.