كانال مالي اروپا سدشكن است

اخبار اقتصادي پايشگر- يك عضو اتاق بازرگاني تهران معتقد است در شرايطي كه فشار آمريكا براي مسدودسازي مسير همكاري‌هاي اقتصادي ايران با كشورهاي خارجي ادامه دارد، گشايش كانال مالي اروپا قدمي مثبت و حركتي سدشكن به شمار مي‌رود. 

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پايشگر، محمدرضا نجفي‌منش اظهار كرد: در طول ماه‌هاي گذشته اصلي‌ترين تمركز دولت ترامپ در حوزه تحريم ايران بر اين موضوع قرار داشته كه فعالان اقتصادي ايراني نتوانند تعاملات جدي با كشورهاي جهان داشته باشند و حتي اگر صحبتي از همكاري بوده نيز دولت آمريكا تلاش كرده با تهديد يا تحريم مانع از آن شود.

به گفته وي در چنين شرايطي و با وجود باقي ماندن اروپا در برجام، كشورهاي اروپاي راهي سخت براي حمايت از تداوم همكاري‌هاي اقتصادي با ايران داشتند و علي‌رغم اينكه تلاش كردند فعالان اقتصادي خود را به تداوم حضور در ايران دعوت كنند اما در عمل بخش غير دولتي از ترس تحريم‌هاي آمريكا به سختي حاضر به همكاري مي‌شود.

اين عضو اتاق بازرگاني تهران با بيان اينكه فشارهاي آمريكا در زمينه راه‌اندازي كانال مالي اروپا نيز ادامه داشت، تصريح كرد: با وجود تمام اين فشارها سه كشور قدرتمند اروپايي قبول كردند كه ميزبان آغاز به كار اين كانال باشند و هرچند فعلاً اين كانال در سطحي محدود راه‌اندازي شده اما صرف آغاز به كارش اهميت برجام براي كشورهاي اروپايي را نشان مي‌دهد و با توجه به اينكه نخستين اقدام عملي در اين حوزه به شمار مي‌رود يك حركت سدشكن و مهم خواهد بود.

نجفي‌منش در پاسخ به اين سوال كه بخش‌هاي صنعتي كشور چگونه مي‌توانند از اين كانال مالي بهره‌مند شوند، گفت: در مرحله نخست ما بايد تلاش كنيم از فضاي مثبت به وجود آمده استفاده كنيم و ببينيم در آينده دولت‌هاي اروپايي چه تلاش‌هايي براي حفظ برجام و اجراي تعهداتشان خواهند داشت. البته اين موضوع را نيز نبايد فراموش كرد كه هر دولتي تنها در مسير منافع خود گام بر مي‌دارد و براي اين كشورها منافع خودشان بر حفظ منافع ايران ارجحيت دارد.

وي خاطرنشان كرد: به نظر مي‌رسد در شرايط فعلي كانال مالي يك گام مهم و مثبت به شمار مي‌رود اما ايران بايد با چشماني باز تحولات و برنامه‌ها را رصد كند و در نهايت براي منافع اقتصادي خود اقدامات لازم را در دستور كار قرار دهد.

مرجع اخبار رسمي

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.