ترمز افزايش قيمت مسكن كشيده شد/متوسط قيمت در برخي مناطق كاهش يافت

اخبار اقتصادي پايشگر- مطابق با آخرين آمارهاي رسمي وزارت راه و شهرسازي، شتاب افزايش ماهانه قيمت مسكن كه در سال جاري به ۹.۳ درصد رسيده بود، در دي‌ماه امسال به ۱.۵ درصد افت كرد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پايشگر، دفتر برنامه ريزي و اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازي، گزارش تحليلي بازار مسكن تهران در دي ماه امسال را منتشر كرد. بر اساس اين گزارش، قيمت مسكن از ابتداي سال ۹۶ روند كندي را آغاز كرده بود؛ اما در نيمه دوم سال گذشته، شتاب اين روند افزايش يافت.

اين آمارها نشانگر آن است كه در ارديبهشت ماه امسال، روند افزايش قيمت مسكن پرشتاب‌تر بوده و ماهانه ۷ تا ۸ درصد، رشد قيمت را تجربه كرده است؛ اما نقطه اوج رشد ماهانه قيمت مسكن در سال جاري، مربوط به مردادماه با عدد ۹.۳ درصدي بوده است؛ ولي از آن پس، روند افزايش قيمت‌ها در هر ماه نسبت به مدت مشابه سال‌هاي قبل، همچنان قابل توجه بوده است؛ به نحوي كه در مقايسه با ماه‌هاي قبل از مرداد امسال، اين روند كم‌شتاب‌تر گزارش شده است؛ به نحوي كه در آذرماه امسال نسبت به آبان ماه ۴.۹ درصد و در دي ماه نسبت به آذرماه امسال، تنها ۱.۵ درصد افزايش قيمت مسكن را شاهد بوديم.

بنا بر اعلام دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد مسكن معاونت مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي، رشد قيمت نقطه به نقطه در ماه‌هاي آذر و دي ۹۷ (رشد قيمت مسكن در مقايسه با ماه هاي مشابه سال قبل از آن) به ترتيب ۹۲.۶ و ۸۹.۹ درصد بوده است.

از ديگر اتفاقات رخ داده در بازار مسكن در ۱۰ ماهه سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن (۱۰ ماهه سال ۹۶)، روند كاهش تعداد معاملات مسكن بوده؛ به اين صورت كه در اين ۱۰ ماه، كاهش معاملات مسكن ۲۹.۵ درصد بوده است؛ اما در ماه‌هاي پاياني اين بازه نسبت به مقطع زماني مشابه سال قبل، كاهش معاملات مسكن به بيش از ۶۰ درصد رسيده است.

آن‌گونه كه دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازي تحليل كرده است، ۵۳.۱ درصد معاملاتي كه در ماه گذشته در تهران انجام شده است، به واحدهاي مسكوني ۴۰ تا ۸۰ متر مربعي (كوچك متراژ) اختصاص دارد؛ ضمن اينكه ۵۷ درصد از معاملات مسكن در دي ماه نيز، به واحدهايي كه كمتر از هر متر ۹ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان (به عنوان متراژ ميانگين ماه گذشته) بوده‌اند، تعلق دارد.

به طور كلي در دي‌ماه امسال در تهران، تنها ۶ هزار و ۸۵۶ واحد مسكوني معامله شده كه رشد منفي ۱.۲ درصدي نسبت به آذرماه امسال و منفي ۶۴.۴ درصد نسبت به دي ماه پارسال را تجربه كرده است؛ همچنين ميانگين قيمت هر متر مربع واحد مسكوني در ماه مورد اشاره، ۹ ميليون و ۷۸۰ هزار تومان بوده كه نسبت به آذرماه امسال، افزايش ۱.۵ درصدي و نسبت به دي‌ماه پارسال، افزايش ۸۹.۹ درصدي را نشان مي دهد.

بر اساس اين گزارش، منطقه يك تهران با ميانگين متري ۲۲ ميليون و ۹۷۰ هزار تومان، گرانترين منطقه پايتخت و منطقه ۱۸ با متري ۴ ميليون و ۲۵۰ هزار تومان، ارزانترين منطقه تهران در معاملات مسكن دي‌ماه بوده اند. مناطق ۱، ۳، ۲، ۶ و ۵ نيز به ترتيب مناطق گران تهران هستند كه از ميانگين قيمت پايتخت در بازار مسكن، بالاتر بوده اند.

در عين حال، مناطق ۱۹، ۱۷، ۱۲، ۱۶، ۲۰ و ۱۸ تهران نيز ارزانترين مناطق پايتخت به شمار مي روند كه به ترتيب قيمت آنها از متري ۵ ميليون تومان، پايين تر بوده اند. همچنين در بازه زماني مذكور در سال ۹۷، تعداد معاملات مسكن ۱۰۷ هزار و ۸۳۲ فقره بود كه اين شاخص در بازه زماني مشابه در سال قبل از آن (۱۰ ماهه سال ۹۶)، رقم ۱۵۳ هزار و ۱۳ فقره معامله مسكن را نشان مي‌دهد كه نشانگر كاهش ۲۹.۵ درصدي معاملات مسكن در سال جاري بوده است.

متوسط قيمت مسكن در اين مقطع زماني در سال جاري (۱۰ ماهه سال ۹۷)، متري ۷ ميليون ۷۸۲ هزار تومان بوده و اين شاخص در بازه زماني مشابه سال قبل، متري ۴ ميليون و ۷۶۷ هزار تومان بوده است كه رشدي ۶۶.۴ درصدي داشته است.مرجع اخبار رسمي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.